10:30ak pasata, herriari buelta emateari ekiten diote. Makilak elkarri emanda osatzen dute lehenik taldea mutilek. Atzetik, txistulari taldeak laguntzen die, eta azkenik neskak, bi ilaratan, krikitinekin dantzan jarraitzen diete.
Igantziko dantzariak. Igantzi, 2014-09-29. Argazkia: Eire Vila / dantzan CC BY-SA
Herriari bueltatxoa eman ostean, berriro ere Herriko Etxearen aurrean biltzen dira eta 11:30 inguruan, bandera jeisten dute udaletxetik, Udalbatza, txistulari eta dantzariek elizara eramateko.
Meza ostean, dantzek berriro hartzen dute protagonismoa. Herritar guztiak eliza kanpoan dagoen plaza txikian biltzen dira, dantzariei toki zabala utziz. Lehenik, Bandera dantzatzen da. Ondotik, dantzariek, Igantziko ezpata-dantza eta makil-dantzak egiten dituzte eta gero, neskek egiten dute dantza, urtero dantza desberdinak. Amaieran, eta kultur ekintza ia ororen ostean gertatzen den bezala, guztiak elkarrekin bazkaltzera joaten dira.
Igantziko musikariak eta dantzariak. Igantzi, 2014-09-29. Argazkia: Eire Vila / dantzan CC BY-SA
Amadeo Arretxea Igantziarra da. Txistu eta gaita irakaslea, baita dantza-maisua ere. Hainbat taldetan aritzen da dantza irakasten Iparraldean eta Nafarroan, besteak beste; Zuraide, Kanbo, Sara, Etxalar eta Igantzi bertan ere. Txikitatik ikasi zuen txistua jotzen eta dantzan. Gero, 19-20 urterekin hasi zen dantza irakasten.
Igantzin ezpata-dantza dantzazen zela bazekiten, 1936ko gerra aurreko argazki eta dokumentuek hori egiaztatzen dute. Herriko Etxean aurkitutako zenbait dokumenturen arabera, polainak eta espartzinak ordaintzen zituzten paperak agertzen dira, eta ezpatak ere bertan egoten ziren, eta dantzatzeko beratatik hartzen zituzten dantza hasi aurretik.
Igantziko ezpata-dantzariak, XX. mendearen lehen zatian. Amadeo Arretxeak utzitako argazkia.
Ez dago jakiterik noiz utzi zioten San Migel egunez dantzatzeari. Gerrak moztu zuen ezpata-dantzaren jarraipena, baina gerraren ondotik, Lesakatik etorritako Juanito Harriari esker berreskuratu zen, nahiz eta berak Lesakan egiten den berdina erakutsi. Amadeo Arretxeak kontatu digunez, agirietan irakurri ahal izan dute, urte batzutan herrian musikaririk ez zegoela eta kanpotik ekarri behar izan zirela. Musikarien falta ere izan zen ezpata-dantza ez egitearen arrazoi nagusia zenbait urtetan.
Igantziko ezpata-dantzariak, XX. mendearen lehen zatian. Amadeo Arretxeak utzitako argazkia.
Datu guzti hauekin, herriko nagusiei galdetuz, ezpata-dantza berreskuratzea erabaki zuten Igantzin. Hala ere, argazkiez gain, datu gutxi zituzten, beraz herriko nagusiengana jo eta haien laguntzarekin osatu zuten ezpata-dantza garai bateko moldera hurbiltzeko asmoz. Nagusien ahotan Igantziko ezpata-dantza Lesakan egiten zenaren oso antzekoa zen.
Igantziko ezpata-dantzariak, XX. mendearen lehen zatian. Amadeo Arretxeak utzitako argazkia.
Horrela, argazkiak erreferentzia bezala hartu eta Lesakako (eta Euskal Herriko beste hainbat ezpata-dantzen) egitura berbera mantentzea erabaki zuen. Beraz, urratsa aldatu eta horrela berreskuratu/berregin zen duela 15 urte Igantziko ezpata-dantza. Urtetik urtera gauzak gehitzen joan dira. Hasiera batean ezpata-dantza bakarrik egiten zuten. Beranduago hasi ziren herriari buelta ematen, eta azkenik makil-dantzak plazaratu zituen.