Eta folklorearen garrantzia nabarmendu ondoren, euskal errituei heldu zien, berriz ere. Aurreko astean esan genizuen moduan, bizitzaren pasarteei erreparatuz aztertuko ditugu euskal errituak. Eta jaiotzaren eta gaztetasunaren gaineko errituekin hasi baginen, gaurkoan ezkontza, dibortzioa eta heriotza ikusi ditugu. Ikus ditzagun hirurak:
• Ezkontza:
• Dibortzioa:
• Heriotza:
Hil ondorengo ohitura eta erritu batzuk ere kontatu zizkigun Xamarrek. Adibidez, hileta elizkizunetara animaliak eramaten zituztela esan zigun. Etxe indartsuek idiak eramaten zituzten, eta etxe txikietatik, berriz, ahuntzak edo animalia txikiagoak. Ohitura hau garai batean hildakoen omenez animaliak sakrifikatzen zituztelako dela pentsatzen da. Eta animaliekin segituz, etxeko animaliei abisatu egiten zieten etxeko norbait hiltzen zenean (animaliak ere etxekoak ziren). Eta, batez ere, erleei jakinarazten zieten, hauek argizaria egin zezaten, gero kandelak egin eta hildakoei argia emateko.
Bestalde, norbait hiltzen zenean, hildakoaren familiak jatordua prestatzen zuen. Samina arindu eta mina sozializatzeko helburuarekin, herri guztia elkartzen zen jatordu baten bueltan. Eta jatordu hauek ez ziren nolanahikoak! Askotan bizpahiru eguneko iraupena izaten zuten, eta, Xamarren esanetan, etxe bat baino gehiago arruinatu zen hil ondorengo bazkari hauengatik. Honi aurre egiteko, Gipuzkoako Foruetan, adibidez, mugatu egin zuten bazkarira joateko gonbidatuen zerrenda. Etxekoak eta senitartekoak bakarrik zuten bazkarira joateko baimena (apaizek gogor egin omen zuten agindu honen kontra).
Atal honekin amaitzeko, pertsona bat agonian zegoenean (eta heriotza luzatzen zenean), teilatutik teila bat kendu edo leihoa zabaltzeko ohitura ere bazegoela esan zigun Xamarrek. Teila kenduta edo leihoa zabalduta, arimak errazago egingo zuen zerurako bidea.
•
Eta, amaitzeko, euskal hilerrien gainean jardun genuen. Euskal hilerriak belardiak izan direla aitatu ondoren (oraingo marmolezko hilerriekin zerikusirik ez zutenak), trikuharrien eta harrespilen (cromlech) gainean jardun zuen Xamarrek. Berak esan zigunez, trikuharriak eta harrespilak historiaurreko hilobiak badira ere, 1.300 eta 1.500 urteen artean hildakoen errautsak lurperatzen ziren harrespiletan. Aralar mendikatean, adibidez, trikuharrien aurrean artzainak gelditu, txapela kendu eta otoitz egiteko ohitura zuten oraindik XIX. mendean.
Aralarrera joan gabe, guk ere hor dauzkagu Karakate eta Irukurutzeta arteko mendilerroan Jose Migel Barandiaranek aztertutako hemeretzi tumulu eta trikuharriak. Ez da lekurik txarrena hil ondoren atsedena hartzeko, ezta?
• Ezkontza:
• Dibortzioa:
• Heriotza:
Hil ondorengo ohitura eta erritu batzuk ere kontatu zizkigun Xamarrek. Adibidez, hileta elizkizunetara animaliak eramaten zituztela esan zigun. Etxe indartsuek idiak eramaten zituzten, eta etxe txikietatik, berriz, ahuntzak edo animalia txikiagoak. Ohitura hau garai batean hildakoen omenez animaliak sakrifikatzen zituztelako dela pentsatzen da. Eta animaliekin segituz, etxeko animaliei abisatu egiten zieten etxeko norbait hiltzen zenean (animaliak ere etxekoak ziren). Eta, batez ere, erleei jakinarazten zieten, hauek argizaria egin zezaten, gero kandelak egin eta hildakoei argia emateko.
Bestalde, norbait hiltzen zenean, hildakoaren familiak jatordua prestatzen zuen. Samina arindu eta mina sozializatzeko helburuarekin, herri guztia elkartzen zen jatordu baten bueltan. Eta jatordu hauek ez ziren nolanahikoak! Askotan bizpahiru eguneko iraupena izaten zuten, eta, Xamarren esanetan, etxe bat baino gehiago arruinatu zen hil ondorengo bazkari hauengatik. Honi aurre egiteko, Gipuzkoako Foruetan, adibidez, mugatu egin zuten bazkarira joateko gonbidatuen zerrenda. Etxekoak eta senitartekoak bakarrik zuten bazkarira joateko baimena (apaizek gogor egin omen zuten agindu honen kontra).
Atal honekin amaitzeko, pertsona bat agonian zegoenean (eta heriotza luzatzen zenean), teilatutik teila bat kendu edo leihoa zabaltzeko ohitura ere bazegoela esan zigun Xamarrek. Teila kenduta edo leihoa zabalduta, arimak errazago egingo zuen zerurako bidea.
•
Eta, amaitzeko, euskal hilerrien gainean jardun genuen. Euskal hilerriak belardiak izan direla aitatu ondoren (oraingo marmolezko hilerriekin zerikusirik ez zutenak), trikuharrien eta harrespilen (cromlech) gainean jardun zuen Xamarrek. Berak esan zigunez, trikuharriak eta harrespilak historiaurreko hilobiak badira ere, 1.300 eta 1.500 urteen artean hildakoen errautsak lurperatzen ziren harrespiletan. Aralar mendikatean, adibidez, trikuharrien aurrean artzainak gelditu, txapela kendu eta otoitz egiteko ohitura zuten oraindik XIX. mendean.
Aralarrera joan gabe, guk ere hor dauzkagu Karakate eta Irukurutzeta arteko mendilerroan Jose Migel Barandiaranek aztertutako hemeretzi tumulu eta trikuharriak. Ez da lekurik txarrena hil ondoren atsedena hartzeko, ezta?
- Ikus Hemen: Elgoibarko Izarraren testu guztiak