Santa Agedaren zergatia
San Joan jaiak: sua eta ura
Beraz, bizitzaren bi sinboloak diren ura eta sua Gabonetan eta San Joan jaietan azaltzen zaizkigu.
Zuhaitz onak, itzal ona
Pagoek, berriz, izen propioak ere badituzte, eta istorioren bati lotuta egoten dira gehienetan. Urrutira joan gabe, hor daukagu Atxolin eta Irukurutzeta artean dagoen Pagobedeinkatua, gurutzea alboan duela. Ez dakigu beraren gaineko istoriorik, baina, oraindik ere, maiatzaren lehen domekan meza eta erromeria izaten dira pagoaren inguruan.
Lizarra, berriz, tximistaren kontra babesteko oso ona zela uste zuten. Hala, mendian isolatuta dauden borda edo txabola asko lizarra artean daude. Eta Xamarrek esan zigunez, baserritarren artean bazegoen ohitura lizar hostoak txapelaren azpian jarrita ibiltzeko, tximistetatik babesteko.
Eta tximistak aitatu ditugunez, aizkora eta igitaia ere etxea tximistatik babesteko ziren. Horregatik ikusten ditugu biak, oraindik ere, baserri askotako atarietan, nahiz eta erremintak arriskutsuak izan. Denok dakigun moduan, aizkora originalak (neolitiko garaikoak), harrizkoak ziren, eta polita izan zen Xamarrek honen gainean eman zigun azalpena. Ordukoen ustez, tximistak lurra jotzen zuenean, lurraren barrura pasa eta harri bilakatzen ziren; harri hauek 7 urte behar izaten zituzten lur azalera igotzeko, eta lur azalera bistaratutako harri hauek izaten ziren aizkorak egiteko aprobetxatzen zituztenak. Aizkorak egiteko ez ezik, sua egiteko ere izaten ziren harriok (sukarria: sua egiteko harria). Horregatik, leku batzuetan tximistari tximistarria ere deitzen zaio. Uste hau Europa osoan omen zegoen zabalduta.
Urtaroak zenbat dira? Eta asteko egunak?
Hilabeteak, berriz, nekazaritzari lotuta antolatu genituen euskaldunok. Nekazariek lan gehiago zuten, ugariagoa zen lana, eta gehiago zehaztu eta zatitu behar zuten denbora. Gainera, gure hilabeteak klimari ere oso lotuta daude, eta Nafarroako toki hotzetan, adibidez, bi abendu daude. Denak aitatzea luze joko badu ere, esandakoa argitzeko hiruzpalau adibide ikusiko ditugu:
Urtarrila: Urtarrilari ilbeltza edo izotzila ere deitzen zaio; bistan da zergatik.
Maiatza: Loraila edo loreila ere deitzen zaio, maiatza loreen hilabetea delako.
Abuztua: Agorrila ere deitzen zaio, abuztua agorra edo lehorra delako.
Azaroa: Azila edo gorotzila ere deitzen zaio, azaroa delako hazia ereiteko eta simaurra zabaltzeko hilabetea.
Beraz, urtaroak abeltzaintzari eta hilabeteak nekazaritzari lotuta dauzkagu euskaldunok. Hori bai, zergatik aukeratu zituen Euskaltzaindiak latinetik datozen hilabete-izenak gureak hain esanguratsuak eta argiak izanik?
Segidan, asteko egunak idatzi zituen arbelean Xamarrek. Berak esan zigunez, euskaldunon berezko astea hiru egunekoa zen: astelehena, asteartea eta asteazkena, hain zuzen ere. Zelten eraginez bost eguneko astera pasa ginen, eta, azkenik, 7 eguneko astea erromatarren garaikoa da.
Hartza eta euskaldunok
Garai batean hartza sarri ibiltzen zen gure mendietan. Baina haren presentzia gutxitzen joan zen neurrian, hartzaren gaineko sinismenak ere desagertzen joan ziren (Zuberoan geratzen dira hartzaren gaineko azken sinismenak, eskualde honetan duela gutxira arte ibili baita hartza). Euskal inauterietan asko azaltzen den animalia da hartza. Baina, hartza, beste animalia batzuk ez bezala, errespetuz tratatzen da eta ez zaio inolako kalterik egiten. Zergatik begirune hau hartzari? Zaharrek uste zuten gizona hartzetik zetorrela (“gizuna hartzetik fabrikatürik duzü”) eta, gainera, “gizuna beno intelijentago dügü”. Lehengoen ustez, euskaldunok hartzetik gatoz eta horregatik da animalia sakratua guretzat. Hartza hil aurretik errezo berezia egiten zuten, eta hilez gero, hil zuenak suerte txarra izango zuela uste zuten. Sinismen hau Kanadan ere ikusten omen da. Gainera, Hartzaren khantoria ere bildu zuten Zuberoan, eta kanta honetan zera kontatzen da: hartz batek koska egin omen zion neska bati, eta neska honen mina handitzen joan zen bederatzi hilabetez. Baina bederatzigarren hilabetean, mina desagertu eta fruitu bilakatu zen. Gizakiaren jatorria azaltzeko beste era bat da. Kultura guztiek daukate berea, eta guk ere badaukagu gurea.
Lurrak berba egiten du
Zazpigarren saioa amaitzeko, lurrari begira jarri ginen denok. Eta Xamarrek esan zigun moduan, euskaldunok ez gara jabetzen toponimiaren aberastasunaz. Toponimia herri baten kulturan sartzeko klabea da. Izan ere, toki izenek lurralde horretako historia erakusten digute: nolako lekua zen, zer jende bizi zen bertan, zer bilakaera izan duen, ... Toponimiak, normalean, sustrai sakonak ditu eta nekez aldatzen dira izenak. Eta izen hauek dira, hain zuzen ere, sortu ziren garaiko gizartearen ezaugarriak erakusten dizkigutenak.
- Ikus hemen: Elgoibarko Izarraren testu guztiak