Eta azken aurreko saioa emakumeak euskal gizartean izan duen pisua eta eragina nabarmentzeko aprobetxatu zuen Xamarrek. Baina gaian bete-betean sartu aurretik, lehendik aztertutako gaien inguruko bi detaile aitatu zizkigun. Batetik, Zuberoan zapatuari neska-eguna deitzen diotela esan zigun. Hori bai, ez zigun zergatia azaldu. Eta, bestetik, pertsonai mitologikoen artean, Sugar aurkeztu zigun. Sugar kometa da, suzko bola, eta Mariren senar modura ere aurkezten da. Mari eta Sugar senar-emazteek bat egiten zutenean sortzen omen zen ekaitza (hau gaur egun ere gertatzen da, ezta?).
Sugar eta Mariren ekaitzak baretu ondoren itxi genituen euskal mitologiako ateak. Xamarrek esan zigun moduan, lehen izena zuen guztia omen zen. Orain, berriz, telebistan azaltzen den guztia da. Askotan esan dugu mitologia herri batek mundua ulertzeko modua dela, eta euskaldunok gurea izan genuen; eta sinistu egiten genuen, gainera. Orain telebistan azaltzen diren mitoetan sinisten dugu.
Serorak
Serorek ez zuen tokirik eliza katolikoan, eta mendeetan zehar hamaika ahalegin egin zen seroraren figurarekin amaitzeko. Baina ez zuten lortu, eta Italiako eliza gure artean zabaldu arren, gure elizan emakumea izan genuen aurre-aurrean. Serora euskal apaiz femeninoa zen, eta bera zen herriko emakumeen erreferentzia. Lapurdiko Sara herriko elizan, adibidez, seroraren hilobia Axular idazlearen parean dago, herriko aberats eta jauntxo guztien aurretik.
Galdetu amari
Beste toki batzuetan ere izan ziren seroren antzerako figurak, baina desagertu egin ziren denean. Euskal Herrian bakarrik iraun zuten serorek, eta, Xamarren esanetan, hau ez da kasualitatea. Berriz ere, euskal gizartean emakumeak izan duen pisua erakusten digu honek. Euskal kultura tradizionalean emakumearen eta gizonaren artean dagoen parekotasuna harrigarria dela azpimarratu zigun. Bere esanetan, euskal gizartean amaren pisua handia izan da (handiegia ere bai, kasu askotan); erabakia amarena izan da. Euskal emakumeari inguruko herrietako emakumeei ikusten ez zitzaien indarra eta eragina ikusten dio Xamarrek.
Nahi al don?
Esaten dihardugunaren adierazgarri da, baita ere, euskaldunok berba egiteko daukagun hika sistema (edo hitanoa). Euskaldunon artean hika berba egiten genuen zuka hitz egiten hasi baino lehenago. Eta garai batean hika egitea gaizki ikusita egon bazen ere (zatarra eta txakurrei hitz egiteko modua zela esaten zen), Joanes Leizarragak Gure Aita errezoan hika egiten dio Jaungoikoari. Honek, besteak beste, gurasoei edo nagusiei hika ez egiteko ohitura gaztelaniatik hartutakoa dela erakusten digu, Xamarren ustez. Hika sisteman, gainera, generoa beti markatu eta bereiztu egiten da (nahi dok?/nahi don?) eta beste hizkuntzetan ez da horrelakorik ematen (gaztelaniaz, adibidez, ¿quieres? galdatzen zaie bai gizonezkoei eta baita emakumezkoei ere). Hau ere ez da kasualitatea. Xamarrek hizkuntza gizarte sistemaren aurretik ikusten du.
Segidan, emakumeek euskal gizartean zuten pisua erakusten zuten pare bat istorio kontatu zizkigun, baina gogorrak ziren eta ez zigun idatziz jasotzeko baimenik eman.
Kaiolarra
Amaitzeko, Pirinioen gainetik salto egin eta Zuberoako artzainen artera joan ginen, hauek zuten lan-sistema ezagutzeko. Arbelik gabe esplikatzea erreza ez bada ere, saiatuko gara ahal dugun txukunen azaltzen.
Eta sistema zein zen ikusi ondoren, lan egun bakoitzak bere izena zuela esan zuen Xamarrek. Ikus ditzagun:
1.egunari: neskatoa
2.egunari: arkume mutil
3.egunari: arkume nagusi
4.egunari: ardi mutil
5.egunari: ardi nagusi
6.egunari: etxeko anderea
• Abenduaren 3an Xamarri elkarrizketa