Inauterien jatorria
erromatarren eta eliza katolikoaren azalpenetan topatu behar genuen,
orain artean, baina Xamarrek askotan errepikatzen digun moduan,
euskaldunon historia ez da zero urtean hasten. Beraz, kasu honetan ere,
historiaurrera jo behar dugu inauterien gaineko azalpenenen eta
zergatien bila. Eta inauterien zergatiak ulertzeko, Juan Antonio
Urbeltz (Iruñea, 1940) folkloristaren teoriak izan ditugu bidelagun.
Teoria ausartak, Xamarren esanetan, baina logikaz eta zentzuz
betetakoak.
Begiak itxi eta Europako gizartea nekazaritzatik bizi zen garaietara salto egin behar dugu. Eta saltoa handia bada ere, orduko eta gaurko gizartearen beharrak berdinak direla konturatuko gara. Izan ere, zein izan da beti gizakiaren beharrik basikoena? Jatea; norberak jatea eta ingurukoen jana ziurtatzea. Jatekorik ez dagoenean gaixotasuna, etsipena eta heriotza nagusitzen dira. Beraz, garai hartako gizartearentzat uzta zen bizitzaren oinarria. Uztarik ez zegoenean, ez zegoen jatekorik, eta jatekoa falta zenean, esan bezala, gaixotasunak eta heriotza nagusitzen ziren.
Inauteriak: Uzta zaintzeko herri konjuruak
Herrietako inauteriak
Puntu honetara iritsita, herrietako eta hirietako inauteriak bereiztu behar ditugu. Hirietako inauteriak dibertsioarekin edo ondo pasatzearekin lotuta badaude, herrietako inauteriak ez ziren ondo pasatzeko egiten. Izan ere, herri txikietako jendeak beldurra zien inauteriei. Xamarren hitzak errepikatuz, herrietako inauteriak “basak” ziren; basatiak. Zanpantzarra edo erraldoia erre ondoren hasten zen jaia; hau da, gosea erre ondoren.
Mozorrotutako zomorroa
Inauteri hitzaren azalpena ere eman zigun Xamarrek. Inauteri hitza inausi berbatik datorrela esan zigun (podar, gaztelaniaz). Neguan intsektuak lotan edo negua pasatzeko poltsetan egoten ziren, eta urtaro hori aprobetxatu behar zuten adarrak inausi eta intsektuak akabatzeko. Xamarrek esan zigunez, ordaindu egiten zieten intsektu-poltsak batu eta erretzen zituztenei.
Inauterietako mozorro hitzaren jatorria ere ezagutu genuen. Silaba mugimendu txiki bat egiten badugu, zomorro berbarekin topo egingo dugu. Urbeltzen esanetan, mozorrotzea zomorrotzea da. Goizuetan, adibidez, mozorrotuta daudenei, zomorroak deitzen diete.
Azalpen ausarta da Urbeltzek ematen diguna, baina, orain arte ez da inauterien gaineko beste azalpenik eman. Eta Xamarrek erakutsi zizkigun erretratuetan ikusi genuenez, Europako hainbat herritan ere inauteriek zentzu bera daukate; Suitza, Errumania, Austria edo Alemaniako inauterietako koreografia gurearen oso antzerakoa da (zinta koloretsuak, maskarak, ...).
Hirietako inauteriak
Inauteriekin amaitzeko, hirietako inauteriei erreparatu genien. Goseak, gaixotasunak eta heriotzak dakarten kaosa errepresentatzen dute hirietako inauteriek. Kaosa da hirietako inauteriak ulertzeko hitz klabea. Eta kaos honen barruan, gizarteari buelta emateko aukera ematen zuten inauteriek: eskale zena aberatsa bihurtzen zen, gizonezkoak emakume, laikoak elizgizon, lapurrak polizia, ... Baina iraultza hau ez zen agintarien gustukoa, eta makina bat ahalegin egin dira inauteriak debekatzeko edo zigortzeko. Iruñeko abade bati, adibidez, 1601ean sekulako zigorra ezarri zioten kardinalarena egiteagatik; bi urtez erbesteratuta izan ondoren, urtebetez jardun zuen lanean txikitarik kobratu gabe, eta, gainera, isuna ordaindu behar izan zuen.
Amaitzeko, alardeak
Begiak itxi eta Europako gizartea nekazaritzatik bizi zen garaietara salto egin behar dugu. Eta saltoa handia bada ere, orduko eta gaurko gizartearen beharrak berdinak direla konturatuko gara. Izan ere, zein izan da beti gizakiaren beharrik basikoena? Jatea; norberak jatea eta ingurukoen jana ziurtatzea. Jatekorik ez dagoenean gaixotasuna, etsipena eta heriotza nagusitzen dira. Beraz, garai hartako gizartearentzat uzta zen bizitzaren oinarria. Uztarik ez zegoenean, ez zegoen jatekorik, eta jatekoa falta zenean, esan bezala, gaixotasunak eta heriotza nagusitzen ziren.
Inauteriak: Uzta zaintzeko herri konjuruak
Herrietako inauteriak
Puntu honetara iritsita, herrietako eta hirietako inauteriak bereiztu behar ditugu. Hirietako inauteriak dibertsioarekin edo ondo pasatzearekin lotuta badaude, herrietako inauteriak ez ziren ondo pasatzeko egiten. Izan ere, herri txikietako jendeak beldurra zien inauteriei. Xamarren hitzak errepikatuz, herrietako inauteriak “basak” ziren; basatiak. Zanpantzarra edo erraldoia erre ondoren hasten zen jaia; hau da, gosea erre ondoren.
Mozorrotutako zomorroa
Inauteri hitzaren azalpena ere eman zigun Xamarrek. Inauteri hitza inausi berbatik datorrela esan zigun (podar, gaztelaniaz). Neguan intsektuak lotan edo negua pasatzeko poltsetan egoten ziren, eta urtaro hori aprobetxatu behar zuten adarrak inausi eta intsektuak akabatzeko. Xamarrek esan zigunez, ordaindu egiten zieten intsektu-poltsak batu eta erretzen zituztenei.
Inauterietako mozorro hitzaren jatorria ere ezagutu genuen. Silaba mugimendu txiki bat egiten badugu, zomorro berbarekin topo egingo dugu. Urbeltzen esanetan, mozorrotzea zomorrotzea da. Goizuetan, adibidez, mozorrotuta daudenei, zomorroak deitzen diete.
Azalpen ausarta da Urbeltzek ematen diguna, baina, orain arte ez da inauterien gaineko beste azalpenik eman. Eta Xamarrek erakutsi zizkigun erretratuetan ikusi genuenez, Europako hainbat herritan ere inauteriek zentzu bera daukate; Suitza, Errumania, Austria edo Alemaniako inauterietako koreografia gurearen oso antzerakoa da (zinta koloretsuak, maskarak, ...).
Hirietako inauteriak
Inauteriekin amaitzeko, hirietako inauteriei erreparatu genien. Goseak, gaixotasunak eta heriotzak dakarten kaosa errepresentatzen dute hirietako inauteriek. Kaosa da hirietako inauteriak ulertzeko hitz klabea. Eta kaos honen barruan, gizarteari buelta emateko aukera ematen zuten inauteriek: eskale zena aberatsa bihurtzen zen, gizonezkoak emakume, laikoak elizgizon, lapurrak polizia, ... Baina iraultza hau ez zen agintarien gustukoa, eta makina bat ahalegin egin dira inauteriak debekatzeko edo zigortzeko. Iruñeko abade bati, adibidez, 1601ean sekulako zigorra ezarri zioten kardinalarena egiteagatik; bi urtez erbesteratuta izan ondoren, urtebetez jardun zuen lanean txikitarik kobratu gabe, eta, gainera, isuna ordaindu behar izan zuen.
Amaitzeko, alardeak
- Ikus hemen: Elgoibarko Izarraren testu guztiak